23.4.11

Peräkärryt.

Kaheli, Tohelo jatkaa kärryremppaa. Yön nukuttuani aloitin uudelleen sen sähkövian selvittämistä. 

Onhan se peräti merkillistä, että jopa monta vuosikymmentä sitten itsetehdyssä kärryssä kaikki valot toimivat, vaikka kärry on muuten jo tuusan nuuskana. Ruosteen vuoksi rattaatkin tippuvat alta, mutta tehdastekoiseen piti uusia valojohdotus viime kesänä.

Testasin vielä uudelleen valojen toimivuuden kytkemällä romut vuorotellen auton perään ja vielä irrallisellakin veneenveto johdostolla. Kaikku muut toimivat, muttei se tehdastekoinen. 

Avasin lampujen kuoret ja kokeilin vaihtaa polttimoita.

Ei auttanut.

Johdot näyttivät vähän heikkokuntoisilta ja kaivelin esille silmälasit tarkempaa tutkimusta varten. 

Johtimien kuoret olivat haurastuneet ja metalli paistoi paljaana.

Kun irroittelin johtoja, niiden kuorista putoili palasia.

Vain se seitsenjohtoinen peruskaapeli oli ehyt ja virheetön.

Jakorasiasta valopisteisiin menevät olivat kaikki jossain määrin viallisia. 

Muistelin, että samasta syystähän ne johdot piti uusia viime kesänä.

Silloin oletin, että hintakilpailun takia valmistaja oli käyttänyt kehnompia kaapeleita loppupäässä.

Etsiskelin vanhan johtokelan, joka oli ollut käytössäni kolmisen vuosikymmentä. 

Katkaisin siitä tarvittavat pätkät, jotka riittivät kaikille valoille.

Kannattaa säilyttää vanhat jatkoroikat. 

Ne ovat kotimaista valmistetta ja kestävät jopa ulkokäytössä.

Huomenna ehkä saan sen kärrynlavankin takaisin paikalleen, tai .... no, joskus kuitenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti